ADVIN



Virální reklama a její kouzlo

Publikováno dne: 26.9.2013

Odpověď na otázku v čem tkví kouzlo virální reklamy se snažil najít neuromarketingový výzkum, který ukázal, že emoce jsou hlavním činitelem úspěchu virálů.

V době Facebooku, Twitteru, LinkedIn a mnoha dalších, je velmi náročné zaujmout uživatele internetu něčím zajímavý a tím následně uspět na poli reklamy. Každý chce využít možnost získat co nejvíc „kliknutí“ a dostat se tak „na výsluní“ internetu (reklamy).

K tomuto účelu je v posledních několika letech hojně využíván virální marketing, který jako takový dokáže přinést jeho uživateli značné úspěchy v oblasti reklamy. Je ovšem těžké soupeřit s roztomilými obrázky psů, drůbeže či koček. Proto se tvůrci virální reklamy musí vskutku otáčet, aby sdílení „pouhé“ reklamy nabralo na „otáčkách“. Právě z tohoto důvodu byl proveden neuromarketingový výzkum v Harvardu, který zjistil v čem tkví tajemství úspěchu.

Pro účely tohoto výzkumu byly využity oční kamery, díky nimž vědci mohli sledovat mimiku tváře internetových diváku a tak přesně určit na co se zaměřují a jaké emoce jsou pomocí videa vyvolávány. Hlavním záměrem výzkumu bylo zjistit, jaký druh videa jsou diváci ochotni sledovat až do konce a pak jej sdílet. Vědci přišli na pět problémových oblastí, které jsou potenciálním nepřítelem virální reklamy.

 

a) přehnaný branding

Soustředěnost internetových diváků pouze na pár věcí, ku příkladu na logo značky, ústa či oči herců. Ve chvíli kdy objeví některý z těchto, nebo jiných rušivých elementů, značná část z nich přestává reklamu sledovat. Proto je lepší zachovat střídmost při zobrazování těchto prvků.

 

b) nudný úvod

Z rozboru mimiky tváře vyniklo, že lidé věnují nejvíce času videím, které je hned z úvodu rozesmějí nebo zaskočí. Spoty jejichž dramaticky vrchol je umístěn až na konci, zpravidla nejsou ve světě internetu úspěšné. Je třeba zaujmout hned z úvodu.

 

c) lidé nevydrží u sledování reklamy až do konce

Dalším problémem je jak udržet divákovu pozornost až do konce. Právě z toho důvodu je nezbytné ve spotu zachovat pravidelnost v umístění emočních vrcholů.

 

d) lidé vydrží u sledování reklamy, ale nesdílí ji

Některá videa dokážou zaujmou natolik, že u nich divák vydrží až do konce, ale bohužel se nesdílejí. Důvodem může být např. příliš šokující obsah videa.

 

e) neochota sdílet

I naprosto dokonalé video bude sdíleno jen několika uživateli. Dle provedených výzkumů nejčastěji sdílejí extroverti a egocentrici. Důvodů může být celá řada např. zvýšit svůj sociální status, ukázat vlastní vkus či přehled o aktuálním dění. Je proto účelné soustředit se na sociálních sítích právě na tento typ osob.


Přečtěte si naše novinky